ZADZWOŃ DO NAS
+48 32 210 22 11
0
suma: 0,00 zł do kasy
Jak dobrać ekran projekcyjny?

 

Rolą ekranu projekcyjnego jest przekazanie widzowi jak najlepszego obrazu z urządzenia projekcyjnego z zachowaniem najwyższej jakości. Obraz musi zostać wyświetlony w taki sposób, aby mogło go zobaczyć i odczytać wiele osób. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na główne zastosowanie ekranu, czyli np. czy wyświetlane będą filmy ?, mecze ?, treści multimedialne ? – wybór powinien paść na materiał typu Matt Grey, jeśli natomiast mają być wyświetlane treści biznesowe, prezentacje, dokumenty Word, Excel, - najrozsądniejszym wyborem jest materiał typu Matt White
 
Aby ułatwić Państwu wybór odpowiedniego ekranu, objaśniamy najważniejsze kryteria wyboru. 
 
Stacjonary ?, czy przenośny ? - wybór przenośnego bądź też stacjonarnego ekranu zależy od sytuacji lub osobistych preferencji i potrzeb użytkowników. Ogólnie obowiązującą jest jednak zasada, że jeśli jest to tylko możliwe powinno stosować się ekran stacjonarny, rozwijany ręcznie lub elektrycznie. Przenośny ekran jest rozwiązaniem koniecznym i wygodnym jeśli projekcja odbywa się w różnych miejscach.
 
Wielkość ekranu - obecnie oferowane ekrany używane są zarówno do projekcji wideo, jak i prezentacji danych komputerowych, a zatem ich wielkość powinna uwzględniać nie tylko ogólnie dobrą jakość obrazu, ale i czytelność danych liczbowych lub tekstu. Prawidłową wielkość ekranu określa się według następujących zasad:
  
Wysokość ekranu - powinna wynosić ok. 1/6 odległości od ekranu do najdalej oddalonego widza, odległość od dolnej krawędzi ekranu do podłogi powinna wynosić min. 125 cm.
 
Format ekranu - w zależności od źródła wyświetlany obraz ma różny format (proporcje szerokość/wysokość). Aby uzyskać optymalny rezultat zalecane jest użycie ekranu o takich samych proporcjach jak wyświetlany obraz. 
 
Proporcje szerokość / wysokość wynoszą:
  
format standardowy 1:1

format video 4:3
format panoramiczny 16:9
 
Powierzchnia ekranu - wybór odpowiedniej powierzchni ekranu projekcyjnego zależy od rodzaju aplikacji do jakiej ekran ten będzie użyty. Wiele czynników odgrywa tu rolę. 
 
Najważniejsze z nich to:
 
Rodzaj pomieszczenia i położenie projektora 
 
Kształt i wielkość pomieszczenia prezentacyjnego oraz usytuowanie projektora (na stoliku lub pod sufitem) to podstawowe elementy jakie muszą być brane pod uwagę przy wyborze ekranu. Niewłaściwie dobrana powierzchnia projekcyjna ekranu spowoduje, że obraz będzie nieostry bądź niewidoczny dla części widzów.
 
Oświetlenie pomieszczenia i jasność projektora 
 
Właściwość powierzchni projekcyjnej, określająca stopień odbicia światła w poszczególnych kierunkach, ma znaczenie nie tylko dla kąta widzenia obrazu, ale także dla jego jasności. Ekran z powierzchnią rozpraszającą światło równomiernie we wszystkich kierunkach cechuje relatywnie duży kąt widzenia, ale stosunkowo niewysoka wartość współczynnika odbicia. Ekrany z mniejszym kątem widzenia cechuje natomiast wyższa wartość tego współczynnika. Jasność obrazu w danym pomieszczeniu zależy od warunków oświetlenia tam panujących, wartości współczynnika odbicia powierzchni projekcyjnej wybranego ekranu i jasności używanego projektora. Wszystkie te elementy wpływają na czytelność obrazu na ekranie. 
 
Rodzaje powierzchni ekranów projekcyjnych na przykładzie ekranów firmy Avers.
 
Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę każdego z dostępnych w ekranach materiałów.
 
Matt White P – gruba powierzchnia w kolorze białym. Znajduje zastosowanie w każdym typie projekcji dzięki neutralnemu wpływowi na obraz puszczany z projektora. Dzięki dużej gramaturze jest gwarantem płaskiej powierzchni. Dlatego też poleca się ją szczególnie do większych ekranów. Współczynnik gain tego materiału wynosi 1.0. Kąt widzenia to 150 stopni
 
Matt White – najbardziej uniwersalna powierzchnia projekcyjna. Zachowuje te same parametry co Matt White P czyli gain=1.0 i kąt odbicia 150 stopni, jednak w tym przypadku materiał ma 0,35mm grubości (a nie jak w MW P 0,7mm) przez co materiał jest lżejszy, a to automatycznie przekłada się na wagę samego ekranu.
 
Matt Grey – powierzchnia projekcyjna dedykowana do kina domowego. Nadaje się do projektorów o większej (powyżej 1200 ANSI) jasności oraz przy pełnej kontroli światła zewnętrznego. Warto tutaj zaznaczyć, że ten rodzaj powierzchni delikatnie poprawia kontrast, jednak dzięki wartości gain=0,8 lekko osłabia moc lampy projektora. Kąt odbicia jest podobny jak w powierzchniach Matt White i wynosi około 150 stopni. 
 
White Ice – biała tkanina o podwyższonym współczynniku odbicia. Dzięki kątowi widzenia równym 120 stopni, gain wynosi 1,2 czyli ekran wzmacnia moc światła padającego na jego powierzchnię. Materiał ma 0,4mm grubości co wpływa pozytywnie na jego trwałość i gładkość. Ekran nie jest z tyłu podbity przez co nie można go stosować z silnym oświetleniem w tle (np. na oknie).
 
White Ice Perf – wariant powierzchni White Ice transparentny dla dźwięku. Pozwala na ustawienie głośników za ekranem bez obaw na negatywny wpływ na generowany dźwięk. Reszta parametrów identyczna jak w White Ice czyli gain=1,2 i kąt widzenia 120 stopni.

New Coral – powierzchnia przeznaczona do projekcji tylniej. Wysoki gain o wartości 3,2 przekłada się automatycznie na dość kąski kąt widzenia, który w tym przypadku wynosi 90 stopni. Jest to uniwersalny materiał, przeznaczony do wyświetlania w pomieszczeniach z kontrolowanym poziomem światła sztucznego. Duża grubość tkaniny (0,6mm) podwyższa wagę oraz gładkość powierzchni.
 
Ambra – pod względem parametrów technicznych jest to powierzchnia bardzo zbliżona do New Coral. Tutaj jednak współczynnik odbicia gain jest odrobinę mniejszy i wynosi 3,0. Pozostałe cechy jak grubość materiału czy kąt widzenia pozostały takie same. 
 
White Glass – panel projekcyjny przeznaczony do projekcji przedniej. Pod względem właściwości bardzo podobny do powierzchni Matt White. Współczynnik gain równy 1.0 oraz szeroki kąt widzenia (150 stopni). Uniwersalna powierzchnia do wszystkich typów projektorów. 
 
Grey Glass DS – panel projekcyjny przeznaczony do tylniej projekcji. Cechuje się bardzo wysokim współczynnikiem odbicia gain=4.0. Panel jest obustronnie matowy co zmniejsza odbicia światła, a wysoki poziom kontrastu sprawia, że jest to idealne rozwiązanie do wyświetlania filmów. 10 lat gwarancji na odkształcenia i odbarwienia. 
 
Grey Glass HC – panel projekcyjny przeznaczony do tylniej projekcji. Współczynnik gain=1,6. Polecany w szczególności do sal konferencyjnych, lekcyjnych. 10 lat gwarancji na odkształcenia i odbarwienia.
 
Holo Glass – panel projekcyjny przeznaczony do montażu w witrynach sklepowych. Wysoki współczynnik gain równy 4.0 oraz bardzo szeroki kąt widzenia (180) sprzyja instalacjom, gdzie istnieje potrzeba widoczności przedmiotów znajdujących się za ekranem. Objęty jest 10 letnią gwarancją producenta na odkształcenia i odbarwienia.
 
Sterowania bezprzewodowe ekranów na przykładzie ekranów firmy Avers.
 
Firma Avers do swoich ekranów proponuje kilka typów zestawów do sterowania ekranem. Standardowo do każdego ekranu elektrycznie rozwijanego w komplecie dodawane jest kablowe sterowanie w postaci przełącznika naściennego. Pozostałe rodzaje to:
 
CRC-iR - uniwersalne sterowanie na podczerwień przeznaczone do każdego ekranu elektrycznego Avers (prócz Akustratusa). Zestaw składa się z pilota i odbiornika z klawiaturą, która umożliwia obsługę ekranu nawet w przypadku zgubienia czy awarii pilota. Istnieje możliwość zaprogramowania uniwersalnych pilotów na podczerwień. Zasięg działania pilota to 7m. 
 
CRC-2 - uniwersalne sterowanie radiowe przeznaczone do każdego ekranu elektrycznego Avers (prócz Akustratusa), a także innych urządzeń jak winda Prolift czy elektrycznych rolet. Podobnie jak w przypadku CRC-iR ekranem można sterować zarówno z pilota jak i z klawiatury odbiornika. Zasięg sterowania to 30m. 
 
DRC-2 - uniwersalne sterowanie radiowe przeznaczone do każdego ekranu elektrycznego Avers (prócz Akustratusa), a także innych urządzeń jak winda Prolift czy elektrycznych rolet. Sterowanie ekranem zarówno z pilota jak i klawiatury odbiornika. Dodatkowo jest możliwość pracy w systemach domów inteligentnych (tryb slave). 
 
+RC - opcjonalny system zdalnego sterowania do ekranów Cumulus III i Stratus. Obsługa za pomocą pilota radiowego o zasięgu 30m. Sterowniki +RC są zainstalowane w środku kasety ekranu i dlatego ich montaż może odbyć się tylko na etapie produkcji w fabryce.
 
+RCX - opcjonalny system zdalnego sterowania do ekranów Solar i Cumulus X. Obsługa za pomocą pilota radiowego o zasięgu 30m. Sterowniki +RC są zainstalowane w środku kasety ekranu i dlatego ich montaż może odbyć się tylko na etapie produkcji w fabryce.
 
C12V - system sterujący sygnałem wyzwalającym projektora czyli popularny „trigger”. Pozwala na jednoczesny wysuw ekranu przy starcie projektora oraz zwinięcie po jego wyłączeniu. Przystosowany do wszystkich ekranów Avers (prócz Akustratusa). Wymagane wyjście sterujące w projektorze (trigger out).
 
C12VRC - system sterujący sygnałem wyzwalającym projektora czyli popularny „trigger”. Pozwala na jednoczesny wysuw ekranu przy starcie projektora oraz zwinięcie po jego wyłączeniu. Przystosowany do wszystkich ekranów Avers (prócz Akustratusa). Wymagane wyjście sterujące w projektorze (trigger out). Wersja przesyłająca sygnał drogą radiową. 
 
C12VRC+ - system sterujący sygnałem wyzwalającym projektora czyli popularny „trigger”. Pozwala na jednoczesny wysuw ekranu przy starcie projektora oraz zwinięcie po jego wyłączeniu. Przystosowany do wszystkich ekranów Avers (prócz Akustratusa). Wymagane wyjście sterujące w projektorze (trigger out). Wersja wbudowana w kasetę ekranu i przesyłająca sygnał drogą radiową. 
 
CKWS - sterownik naścienny do ekranów Avers, blokowany kluczem.

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony









Sklep internetowy Shoper.pl