Czy popularność uchwytów do monitorów biurkowych to wymysł marketingowy, czy może jednak ergonomia pracy?
W ostatnich latach na rynku akcesoriów biurowych zauważyć można wyraźny wzrost zainteresowania uchwytami do monitorów biurkowych. Te praktyczne narzędzia, które pozwalają na regulację wysokości, kąta nachylenia, a nawet odległości monitora od użytkownika, zyskują coraz więcej zwolenników. Czy jednak ten trend wynika wyłącznie z chwytów marketingowych producentów, czy ma rzeczywiste uzasadnienie w ergonomii pracy?
Podyktowane jest jak najbardziej E R G O N O M I Ą, która może znacząco wpłynąć na komfort i efektywność naszej pracy!
Ergonomia ponad wszystko
Ergonomia stanowiska pracy jest jednym z kluczowych aspektów, które wpływają na efektywność i komfort pracowników biurowych. Zgodnie z zasadami ergonomii, odpowiednie ustawienie monitora może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólów szyi, pleców oraz problemów ze wzrokiem. Uchwyty do monitorów umożliwiają precyzyjne dostosowanie położenia ekranu do indywidualnych potrzeb użytkownika, co jest niemożliwe w przypadku tradycyjnych, nieruchomych podstawek.
Dostosuj stanowisko pracy pod swoje potrzeby
Bywa, że osoby pracujące w biurach typu "open space" (tłumacząc otwarta przestrzeń) nie mają na stałe przypisanych swoich stanowisk pracy, a zajmują biurko aktualnie wolne, lub dzielą go z innymi współpracownikami. W takim wypadku uchwyt do monitora jest niezbędnym narzędziem, które w szybki i prosty sposób może dostosować stanowisko pracy wyposażone w monitor do indywidualnych potrzeb pracownika. A to zaś zwiększa komfort pracy, co przekłada się na wyższą efektywność i skupienie w czasie pracy.
Zwolnij miejsce na biurku
Montowanie monitora na uchwycie zwalnia przestrzeń na biurku, która może być wykorzystana na inne potrzebne akcesoria lub dokumenty. Porządek i ład na biurku ma też pozytywny wpływ na jakość naszej pracy, co potwierdzają badania. Należy tu też zwrócić uwagę na aspekt bezpieczeństwa sprzętu - unoszenie monitora nad powierzchnię biurka redukuje ryzyko przypadkowego uszkodzenia, np. przez rozlanie płynów.
Zmiany przepisów BHP
Warto również zwrócić uwagę na zmiany przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, które weszły w życie 17 listopada 2023 roku dotyczące stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe. Każdy pracodawca powinien zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki pracy przy komputerze (dotyczy również pracowników pracujących w trybie zdalnym i hybrydowym). Nowe regulacje podkreślają znaczenie dostosowania miejsca pracy do fizycznych warunków pracownika, co bezpośrednio przekłada się na zwiększone wymogi ergonomii. Uchwyty do monitorów, umożliwiające regulację wysokości i kąta nachylenia ekranu, stają się nie tylko rekomendowanym, ale często niezbędnym elementem wyposażenia stanowiska pracy w świetle tych zmian.
Podsumowanie
Analizując powyższe aspekty, można dojść do wniosku, że popularność uchwytów do monitorów biurkowych nie jest tylko wynikiem strategii marketingowych, ale również realnej potrzeby związanej z poprawą ergonomii pracy. Zmiany w przepisach BHP dodatkowo potwierdzają, że dbałość o właściwe warunki pracy jest coraz bardziej rozpowszechniona i stanowi ważny element polityki zdrowotnej wielu przedsiębiorstw. Zatem, inwestycja w dobrej jakości uchwyt do monitora wydaje się być rozsądnym wyborem, który może przyczynić się do lepszego zdrowia i większego komfortu pracy.
Zapoznaj się z naszą pełną ofertą uchwytów monitorów biurkowych na www.wyswietlanie.pl